کودکان مجازی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

1398/6/25 14:57
نویسنده : مهسا ابراهیمی
66 بازدید
اشتراک گذاری

 

تشویق کردن کودک,روشهای تشویق کردن کودک,فواید تشویق کردن کودک

برخی از والدین تشویق کردن کودک را با قربان صدقه رفتن او اشتباه میگیرند

 

چرا باید کودک خود را تشویق کنید
شاید پاسخهای بسیار متفاوتی به این پرسش وجود داشته باشد. اما میتوان گفت اصلی ترین پاسخ به این پرسش که چرا باید کودکان خود را تشویق کنیم، یک نکته باشد.

 

هدف اکثر ما پدران و مادران اینست که در زمانی که کودکانمان بالغ گردیدند بتوانیم روابط گرم و خوبی را با آنها بنا نهیم. اصولا این یکی از دلایلی می باشد که ذوجین اقدام به بدنیا آوردن فرزند و پروش کودک می کنند. پس بهتر است از این موضوع نیز آگاهی باشیم که تشویق کردن نقش بسیار به سزایی در ایجاد تصاویر ذهنی مثبت در کودک ایفا خواهد کرد، این تصاویر ذهنی مثبت درآینده نقش پر رنگی در ایجاد روابط عاطفی مستحکم میان ما فرزندانمان خواهد داشت. این یکی از دلایلی ست که بخاطر آن می بایست کودک خود را تشویق کنیم.


چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟
اینکه بدانیم چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم، بسیار حائز اهمیت است. برخی از والدین تشویق کردن کودک را با قربان صدقه رفتن او اشتباه میگیرند. تشویق کردن کودک در حقیقت به منزله تامین ویتامین مغز برای کودک است، تشویق کردن کودک باعث میشود فرآیندهای ذهنی در مغز کودک با سرعت بیشتری انجام پذیرد، کودکان باید دلیل تنبیه و یا تشویق خود را به وضوح بدانند، مثلا اگر بگوئید چون غذایت را خوب خوردی اجازه داری شکلات بخوری، کودک معنی تشویق را درک نخواهد کرد.

 

شما باید به او بگوئید چون غذایت را تمام کرده ای، جایزه ات این است که یک عدد شکلات نیز بخوری، کودکان هنوز معنی واژه خوب و بد را نمی توانند درک کنند، از نظر آنها هر چیز که شما بخواهید آنها انجام دهند خوب و هر چیز که شما دوست نداشته باشید آنها انجام دهند کار بد است.

 

دانستن اینکه دقیقا بدانیم چگونه و در چه زمانی کودک را تشویق کنیم بسیار پر اهمیت است چرا که نحوه تشویق کردن و زمان تشویق برای آنها اهمیت دارد. تشویق کردن کودک باید همراه با ابراز نمودن احساسات باشد، اگر در مقابل کار خوبی که فرزند تان انجام داده با لحنی بی تفاوت بگوئید آفرین! در واقع نه تنها او را تشویق نکرده اید بلکه حتی ممکن است موجبات دلسردی او را فراهم کنید.

 

تشویق کردن کودک,روشهای تشویق کردن بچه ها,فواید تشویق کردن کودک

 اینکه بدانیم چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم، بسیار حائز اهمیت است

 

همچنین باید توجه داشته باشید که کودکان دوست دارند بلافاصله وقتی شما به خانه میروید برایتان موضوع را بازگو کرده و از طرف شما مورد تشویق قرار گیرند. گفتن کلماتی نظیر الان کار دارم و یا الان خسته هستم، اثر تشویق شما را از میان بر خواهند داشت، پس همواره توجه کردن به کودک را امری مهم به شمار بیاورید. علی الخصوص در زمان تشویق کردن.


از چه راه هایی میتوانید کودک خود را تشویق کنید
آیا به ندرت کودک خود را تشویق کنیم چرا که این اواخر اوضاع مالی ما کمی نا بسامان است؟ البته کودکان دوست دارند که شما برای آنکه آنها را تشویق کنید برایشان اسباب بازی بخرید و یا آنها را به شهر بازی ببرید، اما خوب هیچکس را نمی توانید پیدا کنید که اوضاع مالی اش همیشه خوب باشد از جمله خود شما. اگر این اواخر اوضاع مالی تان خیلی خوب پیش نرفته بهتر است بدانید از نظر کودکان تشویق ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 

کودکان بیشتر به این حس احتیاج دارند که مورد توجه و اهمیت واقع شوند بخصوص از طرف والدین شان. اینکه کودک خود را به پارک ببرید تا از وسایل رایگان بازی در پارک لذت ببرد، چندان با اینکه برای او یک اسباب بازی گران قیمت بخرید تفاوتی ندارد. پس هر وقت که میتوانید او را تشویق کنید. برای اینکار تنها لازم است برای او خاطرات خوب بسازید.

 

کودکان علیرغم آنکه به نظر میرسد ساده هستند و ساده می اندیشند در حقیقت دارای ذهنی پیچیده میباشند. بیشتر علائق پایدار در زندگی در دوران کودکی شکل می گیرند و معمولا خاطرات بد و خوبی که کودکان برای خود ثبت می کنند تا پایان عمر و در بزرگسالی با آنها خواهد بود. همانطور که در مورد خود ما به همین صورت بود. خاطرات مربوط به تنبیه و تشویق میتوانند از جمله این تصاویر ذهنی مثبت باشند، اما باید توجه داشته باشیم که تشویق های نابجا می توانند تبدیل به قربان صدقه رفتن شده و باعث نوعی نا خود آ گاهی در کودک گردند. لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که کودک شما ثمره و میوه زندگی شماست و تنها دارایی شما در پایان زندگی خواهد بود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)